Skip to main content

  • Aktuality

 

" />
Denní stacionář
Autor: Olga Skovajsová|5. listopad 2012
Nabídka měsíce

"U nás jste vítáni,"  říká v rozhovoru Ladislava Gondová, vedoucí Denního stacionáře Charity Svaté rodiny Luhačovice

 

"U nás jste vítáni,"  říká v rozhovoru Ladislava Gondová, vedoucí Denního stacionáře Charity Svaté rodiny Luhačovice

 

Denní stacionář Charity Svaté rodiny v Luhačovicích má nezastupitelnou úlohu  v základním poskytování služeb občanům, kteří jsou starší, osamělí nebo zdravotně znevýhodnění. O službách denního stacionáře jsme si povídaly s jeho vedoucí Bc. Ladislavou Gondovou.

 

Pro koho je DS určen a jaké má poslání?

Služby DS jsou určeny seniorům a osobám se zdravotním postižením. Také jsou naše služby určeny těm, kteří pečují o svého blízkého a chodí do zaměstnání či si jen potřebují odpočinout. Umožňujeme uživatelům co nejdéle zůstat v domácím prostředí. Služba je určena především obyvatelům žijícím v oblasti působnosti Charity Luhačovice. V případě volné kapacity můžeme přijmout také uživatele, který nemá trvalé bydliště v dané lokalitě. Posláním DS je poskytování kvalitní ambulantní služby lidem, kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, mentálního, tělesného či kombinovaného postižení. Ale jsme tu také pro občany, kteří jsou zdraví, avšak chtějí být prospěšní či se dozvědět a naučit něco nové. Mohou to být i lidé, kteří jen nechtějí být sami. Naše služby jsou zaměřeny na podporu samostatnosti uživatelů, nabízíme aktivní a zajímavé naplnění času, posilujeme začleňování uživatele do běžné společnosti. Nabídku služeb využívají uživatelé podle svých individuálních potřeb a přání. Naším cílem je spokojený uživatel, který nepociťuje sociální izolovanost, který aktivně tráví svůj čas. Tady člověk bez obav uplatňuje svá přání, osobní cíle a představy. Udržuje si  získané schopnosti a rozvíjí nové, projevuje zájem o své okolí, o veřejné dění.

Jaký je rozsah služeb?

DS je sociální službou dle zákona č.108/2006 o sociálních službách §46 a poskytuje tyto základní sociální služby: poskytuje služby v pracovní dny od 7.00 do 15.30 hodin, pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, poskytnutí stravy, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti, pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí, dovoz a odvoz do a ze stacionáře, pomoc při přepravě, pořádání kulturních akcí a výletů, aktivizace uživatelů formou pracovní, pohybové terapie, muzikoterapie, canisterapie, sociální poradenství (pomoc při jednání s úřady), duchovní péče (dle zájmu možnost setkávání se s knězem, modlitba).

Jaká je denní náplň?

Každý den je jiný, ale snažíme se zachovat určitý řád a program. Ráno se uživatelé scházejí nebo jsou dopravování do DS. Povídáme si o novinkách ve městě, o událostech v jejich blízkém okolí, ve světě. Plánujeme si činnost na celý den. Pondělní a středeční dopoledne jsou věnována programům nejen pro naše uživatele, ale i pro veřejnost. V pondělí jsou akce v budově charity, ve středu pak odjíždíme do Pražské čtvrti do Domova s pečovatelskou službou Strahov. Besedy jsou na různá témata. Velmi oblíbené jsou besedy s pracovnicemi lékárny U sokolovny [u1] – o příčinách a léčbě různých onemocnění, o prevenci. Dále jsou to setkání s pracovnicemi městské knihovny, cestovatelská povídání, besedy s velitelem městské policie. Jindy míváme burzy receptů, připravujeme si známé i méně známé kulinářské výtvory, tvoříme v naší keramické dílně a mnoho jiného. Ostatní dny dopoledne cvičíme, hrajeme společenské hry, pracujeme na PC. Po obědě je možnost odpočinku, sledování TV, DVD, poslech hudby. Ti aktivnější mohou jít na procházku, zaplavat si či posedět na zahradě, zahrát si ruské kuželky, pracovat na zahrádce nebo mohou jen tak odpočívat. Klademe velký důraz na individualitu a na přání uživatele.

Jak je zajištěno stravování?

Stravování je zajištěno po celý den. Můžeme uživateli připravit snídani, dvě svačiny. Obědy jsou dováženy z Charity Uherský Brod. Klient si však může přinést svá jídla, která mu pracovnice DS pomohou připravit.

Existuje nějaká překážka, proč by člověk v DS nemohl být?

Cílovou skupinu netvoří lidé se zrakovým a sluchovým postižením, lidé v pokročilém stadiu Alzheimerovy choroby, lidé ohrožující sebe nebo své okolí, lidé s psychiatrickým onemocněním a se závislostí na zdravotnické péči.

Jaké jsou pravidelné aktivity?

Mezi naše pravidelné aktivity patří např. cvičení (2× týdně), sváteční slovo s duchovním naší farnosti, oblíbená jsou dopoledne s harmonikou a zpěvem, burzy receptů spojené s vařením, rukodělné dílny, návštěvy městské knihovny, plavání v městské plovárně, účast na Turnaji ve hře Člověče, nezlob se! v Horním Němčí, návštěva restaurace. Výroba výrobků, které vytvářejí naši uživatelé a kterými se poté prezentujeme na různých akcích. Tyto výrobky mohou spoluobčané vidět a zakoupit si na akcích pořádaných v Luhačovicích či jejich okolí – např. Otevírání pramenů, Luhačovická pouť, Svatováclavský jarmark, festival Písní a tancem, Mikulášský jarmark, ale také jsou k vidění a prodeji přímo v prostorách Charity Luhačovice. Z peněz utržených za výrobky pořizujeme do DS věci, které nám pomáhají v práci nebo jen zpříjemňují pobyt u nás. Takto jsem si pořídili fotoaparát, venkovní lavičky k posezení na zahradě, společenské hry, úložné boxy a jiné.

Jaké jsou jednorázové akce?

Vyhledáváme kulturní a společenské akce v okolí (koncerty, divadelní představení, návštěvy spřátelených organizací a zařízení), pořádáme Týden s Charitou a s ním spojené aktivity, zde patří turnaj v ruských kuželkách.

Je pro klienty zajištěn určitý zdravotní dozor, duchovní podpora?

O uživatele se starají tři pracovnice, nejsou to však zdravotnice. V Charitě jsou ale zaměstnány zdravotní sestry, které jsou v případě potřeby schopny zdravotní péči zajistit. Duchovní podporu nabízíme formou pravidelného setkávání s duchovním naší farnosti či nabídkou společné modlitby nebo zprostředkujeme schůzku s duchovními.

Kdo se o klienty DS stará?

V současné době máme tři zaměstnance, pracovní tým je tvořen aktivizačními pracovnicemi a pečovatelkami, vedoucí a sociálním pracovníkem, využíváme také pomoci dobrovolníků.

Je možno zajistit dopravu do DS?

Ano, zajišťujeme dovoz i odvoz ze stacionáře i pomoc při přepravě.

Platí klient za poskytnuté služby?

Výše úhrad za poskytované služby je uvedena v ceníku za služby, který je k dispozici v DS. Platit je možno hotově i bezhotovostně na účet.

Z čeho máte v DS za poslední rok radost?

V uplynulém roce se nám podařilo zrekonstruovat prostory DS – máme bezbariérovou koupelnu, čímž se stal denní stacionář plně bezbariérovým. Také jsme pyšní na novou keramickou dílnu. Podařilo se nám navázat hezkou spolupráci s canisterapeutkou Šárkou Kofroňovou a jejím psem Shavo. Z peněz utržených za prodej výrobků z rukou našich uživatel jsme pořídili dvě venkovní lavičky, sadu stolních společenských her a od neznámého dárce jsme získali prostředky na koupi ruských kuželek. Jsme rádi za každého příznivce či sponzora, v posledním roce se nám podařilo navázat spolupráci s firmou Vincentka, a. s., která nám dodává dárkové balíčky do našich soutěží. Nabídli nám možnost bezplatné prohlídky stáčírny Vincentky.

Nabídka měsíce
Doporučené články


Hlavní partneři